Piraten: we bouwen een boot
03-03-2016 19:34Om de twee piraten te helpen, leren we hoe we een boot kunnen maken die blijft drijven. We experimenteren met kosteloos materiaal en bouwen een heuse boot.
Om de twee piraten te helpen, leren we hoe we een boot kunnen maken die blijft drijven. We experimenteren met kosteloos materiaal en bouwen een heuse boot.
Op maandag 29 februari zijn we naar Kronkeldiedoe geweest. We hebben heel wat gesport: minigolf, evenwichtsoefeningen, klimmen, spelen op een springkasteel, ...
Yeeeeey, we gingen vandaag lekker gezond koken. We brachten een groente mee naar school en moesten deze schillen en snijden. Wanneer iedereen klaar was, mochten we met een bordje overal stukjes groente gaan halen. Van deze stukjes groente maakten we een heus groentenmannetje.
Vandaag hebben we kennis gemaakt met Globie. Hij woont op wereldeiland. Hier leerden we meer over de natuur en de wereld. We konden experimenteren met een microscoop, een eigen plantenboek maken, een eigen WO-les maken door zelf oefeningen op te stellen, met lego spelen, een uitvinding maken, ...
Plots stond er een fles met daarop een piratenhoed in de klas. We waren erg nieuwsgierig en namen eens een kijkje. We zagen dat er in de fles een brief stak. De juf heeft de brief voorgelezen. Hij kwam van 2 piraten die hulp nodig hebben. Ze zitten vast op een onbewoond eiland en vragen aan ons of wij weten hoe we een boot moeten maken en hoe we een schatkaart moeten lezen. De juf dacht dat we die piraten niet graag wilden helpen, maar wij riepen van wel! Om de piraten goed te kunnen helpen, moeten we een echte piraat worden. We kozen een piratennaam, tekenden hoe we er als een piraat uit zouden zien en ontwerpten onze eigen piratenhoed.
We zijn samen met het 2de leerjaar helemaal naar Anderlecht gegaan met bus en metro om daar leuke fietslessen te volgen. Sommige kinderen mochten oefenen op een loopfiets en andere mochten al op een "echte" fiets.
Wat komt er uit een ei?
Tijdens de lessen taal luisterden we naar een verhaal over dieren. Alleen de dieren die uit een ei kwamen mochten binnen in het mooie bos. De andere dieren niet. Dat was niet erg lief en gelukkig is alles op het einde weer goed gekomen. Wij gingen ook op zoek naar welke dieren er uit een ei komen en welke niet. We gingen zelf op zoek in weetboeken. Onze bevindingen noteerden we in een tabel. Nadien mochten we ons dier voorstellen aan de klas.
We hebben ook proefjes met eieren gedaan. Zo zagen we dat een ei heel erg sterk is!
We leerden ook de stadia van kikkerdril tot kikker, van ei tot vlinder en van ei tot kip.
Vandaag hebben we iets heerlijks gekookt! We mochten een peperkoekenhuisje bouwen zoals in het verhaal van Hans en Grietje. Juf Sofie kwam ons helpen. Eerst maakten we zelf lijm met bloem en suiker. Deze lijm mag je opeten. Nadien gingen we ons huisje bouwen aan de hand van een stappenplan en mochten we ons huisje versieren met allerlei snoepjes. De volgende dag, wanneer alles goed droog was, mochten we van ons huisje smullen. Hmmmmm :) Gelukkig kwam er geen heks uit ons peperkoeken huisje ;)
Oooh nee! Jaap wordt weer achtervolgt door de reus, maar dit keer is de reus hem te slim af. De reus heeft hekken rond de bonenstaak gezet zodat Jaap niet meer naar beneden kan. Jaap wil met behulp van een parachute beneden geraken. De kinderen bouwen voor Jaap een parachute. De parachute moet ervoor zorgen dat Jaap trager beneden is met parachute dan zonder. We testen alle parachutes uit. Kijk eens naar de resultaten!
We deden een hoekenwerk rond sprookjes.
We mochten een boontje planten zoals Jaap. Wie zijn boontje komt het eerst tot bij het kasteel van de reus. We proberen nu onze boon goed te verzorgen.
We werkten met spiegels zoals Sneeuwwitje, we speelden het verhaal van Roodkapje na, we versierden kronen en we speelden een memory.